tiistai 31. tammikuuta 2012

Oishan sitä voinu...

Viikonloppuna kaivoin trailerin esiin. Sen olisi toki voinut vaikkapa suojata ettei olisi tarvinnut kaivaa sitä pariakymmentä senttiä lunta mitä sitä ympäröi. Ja myöskin ois voinu vaihtaa ne renkaatkin jo ennen lumien tuloa. Sekin ois ollu kiva että ois voinu olla laittamatta sen käsijarrun päälle...
Eli käytännössä trailerihan oli jäätynyt maahan, toinen rummuista jäätynyt lukkoon ja kärryn talvipyörät jäätyneenä lumen joukossa. Nooh traktorilla sitä sai siirrettyä talliin sulamaan ja sitten saikin jo renkaat vaihdettua. Jarrukin sitten aukesi, mutta käsijarru ei sitten ilman purkua auennut. Saipa siihenkin sitten yhden illan uhrattua...
Kilpurille ei ole tehty käytännössä mitään, pohjapanssarin laitoin takaisin paikallensa ja auton takaisin tieliikennekäyttöön niin voipi käydä tuossa maantielläkin koittamassa... vaikka sitä viitosvaihdetta.
Kilpailusuunitelma on nyt talvelle lyöty tavallaan lukkoon, sisältäen neljä kisaa, joista kolme seuraavan kolmen viikon aikana...

perjantai 27. tammikuuta 2012

Purku ja uudelleenkasaus

Se riitti, nyt vetari on kunnolla kiinni ja kasassa, siinä ei ole väljyyttä ja autokin liikkuu (ja siinä sivussa katos muutama erikoinen sivuäänikin...).
Täten vois melko varmasti arvata, että olen saanut sen osittain pois paikoiltaan kun asentelin tuon laatikon paikalleen, koska ne epämääräiset sivuäänet alkoivat siinä kohtaa. Ja tosiaan, sieltä puuttui myös tuo seegerirengas mikä tietysti mahdollistaa tuon sivuttaisliikkeen.

torstai 26. tammikuuta 2012

Riemun kiljahduksista täydelliseen vitutukseen

Ehkä otsikostakin voi jo arvata, että ajelin tänään testiä. Ja että miten ne testit päättyivät...
Mutta jos aloitetaan niistä riemun kiljahduksista. VÄLITETTY LAATIKKO ON JUMALAINEN! Sehä on ihan eri auto nyt. Tarttee melkeen opetella ajotyyli uusiksi. Lumella ajaminenkaan ei ihan kammottavalta tuntunut, onhan se toki melko liukasta kun oli irtolunta ja huonommat nastat alla.
Täydellinen vitutus koitti sitten vajaan 4km ajamisen jälkeen, veto loppui. Osasin toisaalta vähän odottaa sitä, että vetonivel pettäisi kuskin puolelta, sitä kun ei vielä ole uusittu. Vaan mitäpä sieltä paljastuikaan, kartturin puolen vetari oli tullut vetonivelestä ulos??? Mikään tässä ei nyt täsmää, mitenkään en keski miten näin voi käydä ja kisaan on viikko aikaa. Purin ja kasasin vetonivelen uudestaan ja auto oli taas ajokuntoinen. Mutta uskaltaako siihen nyt luottaa? Hyviä ideoita ja neuvoja otetaan vastaan! Videoa löytyy gallerian puolelta.

maanantai 23. tammikuuta 2012

Checklist versio 4.0

Vihdoinkin sain tuon patteriston täysin valmiiksi, eihän siihen mennytkään kuin reilu 4kk aikaa... Suuntaus on vielä siihen tekemättä, mutta eiköhän sekin muisteta tehdä kun testiä ajetaan. Nyt pääsee vihdoin muiden kohteiden kimppuun, päällimäisenä ehkä tuo takapöntön vaihtaminen. Laatikosta kun kaikki vaihteet löytyy nykyiselläkin siirtomekanismilla, mutta jos suinkin kerkeän niin sitäkin vilkaisen.
Kisaan ilmoittautuminen päättyy tänään ja näyttää siltä, että luokkaan tulee kuin tuleekin tarpeeksi väkeä jotta pysyttäisin omana luokkana. Se olisi noin kilvanajon kannalta suotavaa...

TO-DO:
- Öljynvaihto koneeseen
- Ilmanputsarin puhdistus
- Bensansuodattimen vaihto
- Vaihdelaatikon vaihto
- Öljykorkin "lukitus"
- Kuskin ovenkahvan toimivuutta parannettava
- Pari nastarengasta, kun nykyisten laillisuus on hieman siinä ja siinä
- Ne lisävalot...
- Vaihdekepin liikeratojen muokkaus (ottaa ilmeisesti pakoputkeen ainakin kiinni)
- Takapönttö vaihdettava
- Siirtopyörien kunnon varmistus
- Ajettava testiä
- Mittariston valot ? (nämä tuossa yksi päivä toimivat hetken aikaa...)
- Traileriin talvirenkaat alle

On sitä siinä...

PS. Niin kyllä sitä lauantaina käytiin kisa kunnilla läpäisemässä (eikä ollu ees kammottavaa), jopa yhdet ek-pohjat ajettiin kun kilpakumppani ulkoili. Kyllä se auto vaan kipittää hieman eri tahtia mitä oma... Laatikolla lienee suuri vaikutus, kohta sen sitten itsekkin varmaan huomaan.

perjantai 20. tammikuuta 2012

Kyllä nyt kelpaa

Siinä sitä ois vähän piikkipyörää, toivottavasti näillä (+ 2:lla jo vanteilla olevilla) selviäis useamman talven. Vaikka kuvassa näyttävätkin uusilta niin ei ne ole, mutta hyväkuntoiset kyllä nuo aluvanteilla olevat on. Muut neljä ovatkin sitten sopivia lähinnä treenaamiseen...
Koitin tänään tehdä valokiinnikkeet loppuun, mutta tuli pieniä esteitä vastaan, puskuria ei tahdo saada takaisin paikalleen. Täytyy vähän tehä uudelleen suunnittelua... Mut mikään muu ei enää estä testaamista, joten eiköhän sitä ens viikolla keretä...
Onse muuten kumma kuinka paljon sitä jännittää huomista, vaikka useasti aikaisemminkin kyydissä ollut. Saas nähä kuinka "kauheaa" se on sitten ajon aikana...

keskiviikko 18. tammikuuta 2012

We have lighten up!

Siinä se patteristo sitten on, johdotuksen tekeminen oli melko simppeliä. Sen verta onneksi on noiden kanssa tullut näpräiltyä, että kaikki toimi kerrasta. Hieman laitoin johdoille suojaakin toiselle puolelle niin voisi olla vähän kestävämpää, toisaalta kerran kun johonkin suistutaan niin patteristo lienee siinä... Onko sekään sitten kauhea harmi? No ei, sen verta paljon tuohon tuli noita turhia reikiä tehtyä ja maalipintakin onnistui niin loistavasti (kuvista näkyy molemmat)...

Valot tarttis sitte tietty säätää jonnekkin ja laittaa vielä tuohon alapuolelle kiinnitys niin pysyisivät edes suurinpiirtein paikallansa ajon aikana. Ja jotta vois testata niin tarttis olla vanteilla niitä renkaita... Mutta muutenhan tää rupee näyttämään hyvältä.