sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Onnistumisia ja pikkuvikoja

Eilen kävin sitten Nurmijärvellä ajelemassa pienoisrallin, päädyin tähän ratkaisuun sen sijaan että osallistuisin seuraavaan SM-sarjan kilpailuun Oulussa. Autoon oli lisätty pakkasnestettä ja bensaa viime kisan jäljiltä. Aamulla ei mitään erikoista missään, joten eikun matkaan.
EK 1:
Ensimmäinen paniikki tulee pätkän lähdössä, kun meinaa tulla kiire laittaa varusteita paikallensa. Komeasti ajallaan kaikki saadaan kumminkin paikkaansa ja päästään lähtemään. Pätkähän oli tehty Nurmijärven Golf-keskuksen ympäristöön, mutta oli yllättävän mukava ajettava! Ei mitään täysin hidasta syheröä, mutta monipuolista tietä. Tuloksena yllättävä luokan 7. sija (13 starttas!).
EK 2:
Sitten päästiinkin "oikeelle tielle", melko leveetä latua mutta ihan mukavaa sellaista. Huippunopeudessa kun otetaan turpiin niin se näkyy pätkäsijoituksessa, 10.
Tämän jälkeen oli pikainen tauko, jossa huoltomies tulee ensimmäisenä at-jonoon toteamaan: "sitähän on oikeen kilpaa ruvettu ajamaan". Oltiin hieman hämillämme kun ei oltu autossa tuloksia siihen asti seurattu, oltiin peräti kuudennella sijalla! Kakkosen at-jonossa oltiin huomattu pikkuvika, lasinpyyhkijät ei toimi. No minähän olin taas polttanut niistä sulakkeen, helppo juttu korjata. Sehän olikin sitten ainoa asia mitä tauolla tehtiin...
EK 3:
Edellisen maalissa meille oli huikattu, että tämä pätkä olisi melko isoa tietä. Ja niin se olikin. Pitkät matkat mentiin niin kovaa kuin auto vaan kulkee, eli alle moottoritienopeutta. Tätä sitten koitin luonnollisesti paikata ajamalla mutkissa kovempaa, muutama liippi tästä syystä syntyi. Tuloksena pätkän 9. sija.
EK 4:
Viimeinen oli sitten päivän pisin. Tosin sinne pääseminen oli tuuri kauppaa. Siirtymällä risteykseen rullatessa kytkin pohjassa auto sammui. Se teki saman myös pätkän jonoon mentäessä, jolloin käynnistäminen rupesikin olemaan jo hankalaa. Kipinät sinkoilivat päävirtakatkasijasta, mutta kyllä se vaan lähti vielä käyntiin. Sitten alkoikin kova taistelu että saatiin pidettyä auto käynnissä, liikkeessä ja paikallaan. Tuli jäätyä tyhmänä ylämäkeen seisomaan kytkimen varassa... Mutta lähtöviivalle selvittiin.
Pätkän alussahan kävi sitten ilmi, että kytkin luistaa isoilla vaihteilla kun oli tietysti hieman lämmennyt... Onneksi parin kilometrin päästä se rupesi pitämään, mutta minulle taisi tulla pieni tappomieliala siitä. Tosin se tappo oli lähellä koneelle, sen verta pitkiä matkoja mentiin taas niin paljon kuin auto jaksoi vaan kulkea. Toisaalta sitten oli taas kerran se yksi kurvi muutaman kilometrin suoran jälkeen joka kääntyikin hieman enemmän... Mutta kuten kuvasta näette, hyvin se siihen taittui. Aika 8. nopein.
Takaisin kilpailukeskukseenkin selvittiin ja lopputuloksissa sija oli kahdeksas. Omasta mielestäni ehkä ajamistani kisoista paras, uskalsi ajaa niinkuin tuota vähän pitäisikin ajaa. Nyt on jopa niin pelottava ajatus, että kaipaisi lisää tehoa...

Mutta kaikessa hyvässä on varjopuolensakkin, trailerille ajaessa paljastui vaurioita. Nimittäin pakkivalot jäivät päälle vaikka virrat oli käännetty pois sekä avaimesta että päävirtakatkasijasta. Tänään menin sitten koittamaan ja kyllä, Skodassa on tällä hetkellä koko ajan päävirta päällä. Eli katkaisija on ainakin rikki, tiedä mitä muuta sitten vielä... Käynnistäminen kun on muuttunut ajan myötä hankalemmaksi, startti kun ei tunnu kunnolla pyörivän. Voi olla että selviän vain katkasijan uusimisella, mutta kaiken varalta päätin etten lähde jatkamaan kilpailukautta sprinttiin ensi viikolla. Katselee mielummin ajan kanssa varmaksi tuon sähköpuolen. Mutta ehkä vielä talvella yksi kisa ajellaan...

PS. Galleriassa olevat videot eivät näemmä toimi sivuilla, eli ne pitää ladata omalle koneelle jotta saa äänet kuuluviin. Lataaminen onnistuu kuvan oikeessa alanurkassa olevaa nappia painamalla.

2 kommenttia:

  1. Hyvin kyllä vedetty ku incar:eja katteli. Varmasti muutamaa pykäläää korkeammalla luokassa, jos ottaisi edes 140 huippuja!

    VastaaPoista
  2. Kyllä kipittää Skoda komeasti välitetyllä laatikolla, ihan kuin olisi eri auto verrattuna aiempiin InCareihin. Ja on muuten kuskikin kehittynyt....
    Jatkoa vaan samaan malliin!

    VastaaPoista